Wat vieren we met Lughnasadh?
Een dezer dagen is Lughnasadh, het begin van de oogsttijd. Het vindt plaats op 1 augustus of op de dag van de volle maan rond deze datum, als je wilt vieren zoals de oude Kelten dat waarschijnlijk deden. Aangezien de Keltische dag begon met zonsondergang, vindt de viering plaats op de avond vóór de kalenderdatum.
Lughnasadh markeert het begin van de merkbare afdaling van de zon naar de duisternis van de winter. Uit de verbinding tussen de aarde (vrouwelijk principe) en de zon (mannelijk principe), komt het huwelijk van de hemelvader (zonnegod) met de aardemoeder die we in Bealtaine vierden, voort uit de vruchten van de eerste oogst van het jaar. Lughnasadh is een tijd van vreugde over de eerste vruchten. Het is ook een tijd van spanning, omdat de donkere dagen van de winter dichterbij komen en het grootste deel van de oogst nog niet is binnengebracht en opgeslagen.
De God van de oogst is de Groene Man (ook bekend als John Barleycorn). Hij offert zichzelf elk jaar op om het menselijk leven op aarde mogelijk te maken.
Het graan wordt gesneden, een deel ervan gaat in brood en voeding, een ander deel wordt opgeslagen en gebruikt als zaden volgend voorjaar om nieuw leven te creëren. Als je dat bekijkt, maken ook gedachten over opoffering, transformatie, dood en wedergeboorte deel uit van Lughnasadh.
Een andere naam die wordt gebruikt voor Lughnasadh is "Lammas", van de oude-anglosaxon "hlaef-massa" (broodmassa, massa waar het eerste brood wordt ingewijd), dat zich ontwikkelde tot de latere middeleeuwse Engelse en Schotse "Lammas". Als zodanig wordt het voor het eerst genoemd in oude Anglo-Saksische kronieken al in 921 CE als "Feest van de eerste vruchten". In een agrarische samenleving was het begin van de oogst een natuurlijke gelegenheid om het goddelijke te vieren en te bedanken voor zijn gaven.
In onze streek hier was het belangrijkste festival in augustus de “Hemelvaart van Maria” op 15 augustus. Op deze dag worden er talloze processies door de dorpen en langs de velden gehouden. Tijdens deze processies worden versierde bundels van kruiden, bestaande uit maximaal 77 verschillende kruiden, op houten stokken meegenomen. Deze kruiden worden speciaal ingewijd en vervolgens opgeslagen. Ze worden gebruikt voor rituele wierookverbranding later in het jaar, b.v. tijdens de “ruige nachten”, de tijd van de winterzonnewende. Een oudere naam voor dit festival is “Maria Kräuterweih”, wat “Dag van Maria en de toewijding van kruiden” betekent.
De betekenis van Lughnasadh op de binnenste vlakken is het begin van de oogst van de vruchten die we in het voorjaar hebben gezaaid. Welke dingen of projecten plukken we momenteel in ons? Wat willen we eindigen, wat moeten we opnieuw beginnen? Hebben we het inzicht dat er voor elke oogst voorbereiding nodig is? De essentie van Lughnasadh is de vreugde van het leven in de wetenschap dat er donkere tijden binnenkomen. We nemen de verwarmende stralen van de zon op en bewaren hun kracht voor de komende tijden.
(Vrij bewerkt naar een beschrijving van Lughnasadh volgens de Order van Barden, Ovaten en Druïden)